fysioterapi, golf

golffysioterapi

Der er reelt tre måder at få mere fart i køllen og kunne slå mere lige. Den fysiske del (golf fysioterapi/fitness), den tekniske del (golftræning) og golf-fitting (tilpasset udstyr). De fleste spillere investerer deres tid på golftræning/spil og deres penge på udstyr dog sjældent fitting og golf fitness/fysioterapi, hvilket er ærgerligt, da pengene er langt bedre investeret, hvis du også får det fysiske på plads, samt at få udstyret tilpasset til lige præcis dig.

Hvorfor?

En screening viser din krops kunnen i golfsvinget, og den viden gør dine golflektioner mere effektive. Kombiner med et skræddersyet træningsprogram og få de bedste resultater! Dvs. få mere længde, færre smerter og mere glæde ved golfspillet.

Don’t guess, test.

Hvordan?

Et forløb består af en screening, hvor mobilitet, stabilitet, balance og power testes. Alt sammen i en golfmæssig sammenhæng.

Herfra skræddersyes et træningsprogram til lige netop dit behov med fokus på relevante områder og svingfejl. Det sikres i de næste træninger, at du har styr på, hvordan du udfører øvelserne, træningsmængde m.m. God træning, vejen til bedre fysisk kunnen og færre smerter i golfsvinget begynder her.

fysioterapi, golf

golffysioterapi

Der er reelt tre måder at få mere fart i køllen og kunne slå mere lige. Den fysiske del (golf fysioterapi/fitness), den tekniske del (golftræning) og golf-fitting (tilpasset udstyr). De fleste spillere investerer deres tid på golftræning/spil og deres penge på udstyr dog sjældent fitting og golf fitness/fysioterapi, hvilket er ærgerligt, da pengene er langt bedre investeret, hvis du også får det fysiske på plads, samt at få udstyret tilpasset til lige præcis dig.

Hvorfor?

En screening viser din krops kunnen i golfsvinget, og den viden gør dine golflektioner mere effektive. Kombiner med et skræddersyet træningsprogram og få de bedste resultater! Dvs. få mere længde, færre smerter og mere glæde ved golfspillet.

Don’t guess, test.

Hvordan?

Et forløb består af en screening, hvor mobilitet, stabilitet, balance og power testes. Alt sammen i en golfmæssig sammenhæng.

Herfra skræddersyes et træningsprogram til lige netop dit behov med fokus på relevante områder og svingfejl. Det sikres i de næste træninger, at du har styr på, hvordan du udfører øvelserne, træningsmængde m.m. God træning, vejen til bedre fysisk kunnen og færre smerter i golfsvinget begynder her.

De fire vigtige områder

I den fysiske del af spillet er der fire vigtige områder: Stabilitet, Mobilitet Balance og Power. De benyttes på følgende måde i et golfsving

Stabilitet:

Stabiliteten skal sørge for, at den energi, vi får fra jorden/benene, ikke går til spilde, samt sørge for at vi ikke svajer i hverken tilbagesving eller nedsving. Dvs. at vi har en stabil base og dermed også undgår skader.

Mobilitet:

I et golfsving opbygges der opspænding i tilbagesving (mobilitet), hvorefter den opspænding skal udnyttes i nedsvinget. Det sker bl.a. ved, at der opbygges kraft fra benene (styrke) op igennem core-muskulaturen (stabiliteten). Denne energi ledes så videre ud i overkrop, arme, hænder og i sidste ende køllehovedet. Dvs. at mobiliteten skal give noget længde i form af opspænding, samt sørge for at vi kan holde nogle gode positioner i golfsvinget, hvor energien bedst benyttes.

Balance:

Balancen hænger lidt sammen med stabiliteten og skaber igen en mere stabil base, og en god balance vil medføre færre svingfejl og dermed færre skader, samt at energien bliver brugt optimalt.

Power:

Det er styrken fra ben, overkrop og arme, der skal skabe kraften, som i sidste ende rammer bolden.

Hvordan opnår golferen bedst dette?

Det er logisk, at vi ikke alle er ens, og derfor er det oplagt at blive screenet af en fagprofessionel som en golf fysioterapeut eller lignende.

En screening går ud på, at én bliver testet i diverse fysiske golftest, som har til opgave at finde ud af, om denne har den mobilitet, stabilitet og styrke, som denne har brug for til at kunne udføre et golfsving.

Denne information fra screeningen kan så benyttes til at få lavet et specifikt træningsprogram, der kan få personen til at præstere bedre på golfbanen (slå længere og mere lige), forebygge skader samt hjælp til at komme over en skade.

Informationen fra screeningen giver også golftræneren vigtig viden, da golftræneren på baggrund af dette kan få informationer som; hvorfor får en spiller ondt i golfsvinget? Hvorfor kan en spiller have svært ved at udføre diverse bevægelser, som golftræneren gerne vil have spilleren til?

En screening giver de rigtige resultater

Ved at blive screenet får spilleren rettet fokus på deres problemer/svagheder og får mulighed for at kunne træne de korrekte øvelser, så de kan blive bedre og i sidste ende få mere ud af deres golfspil.

Hvis du udfører den korrekte træning, er der altså rig mulighed for at forbedre sig. Men ingen træning eller en træning, der ikke er korrekt for dig, vil ikke give dig gode resultater. I praksis ses det ofte, at kvinder, som ofte er smidige, går til yoga og træner fleksibilitet, hvor de mangler styrke og stabilitet, og det omvendte ses hos mændene.

Så bliv screenet, og få den korrekte træning, hvis du vil kunne slå længere og mere lige, hvis du vil kunne spille længere tid, hvis du vil undgå golfrelaterede skader eller komme en golfrelateret skade til livs.

Et eksempel fra JK´s Golf Fysioterapi klinisk praksis:

En klient får ondt i lænden, når han spiller golf.

Test viser, at muskulatur omkring lænd, balde og mave er stærk, men at hoftemobiliteten er meget nedsat i rotationen.

Dvs. i nedsving forsøger han at kompensere for sin manglende bevægelse i hoften, hvilket gør at lænden må på overarbejde gennem det, der hedder Early Extension (rejser sig op).

Det havde ført til, at han slog bolden i en ren block eller en stor hook.

Med denne viden kunne proen bedre forme svinget ved at lade venstre fod bevæge sig mere, og træningen kunne have fokus på hoftemobiliteten i stedet for at styrke en allerede stærk ryg.

Derfor vores motto: Don´t guess, test!

Lær os bedre at kende!

Jakob Kofod

Jeg er selv golfspiller (hcp +4 ca. og midage landsholdsspiller), og har spillet golf siden jeg var 5 år. Jeg blev uddannet fysioterapeut i januar 2011 og kommer oprindeligt fra Bornholm.

Jeg har taget golfuddanelsen fra TPI (Titleist Performance Institute), både level 1 og level 2 i Fitness, Medical, golf og junior delen, som er de førende inden for golfen og stammer fra USA.
De arbejder ud fra det princip, at golfsvinget og golfspillerens fysiske kunnen hænger sammen. Hvilket vil sige, at hvis du ændrer din mobilitet, stabilitet, power og balance, så det bedre kunne muliggøre, at du kan udføre dit golfsving.

Hvis det fysiske ikke er til at ændre, så kan du arbejde dit golfsving rundt om dine begrænsninger, hvorfor informationen fra screeningen er så vigtig.

Derfor tester jeg først folks mobilitet, stabilitet, styrke og balance – hvorefter et træningsprogram laves og træningen udføres, så den er tilpasser det, som DU lige præcis har brug for. 

Tobias Nørhede

Jeg er selv golfspiller (hcp ca. 10), og har spillet golf siden 2020 og er meget passioneret!

Jeg blev uddannet fysioterapeut i januar 2021 og kommer oprindeligt fra Jylland.

Herudover er jeg uddannet personlig træner og kombinationen mellem Fysioterapi og Personlig træning er meget stærk.

Jeg har også taget TPI level 1 delen, samt mesterlære fra Jakob Kofod for at blive så god som muligt indenfor golf fysioterapien.

Jeg elsker at flytte folk fra at have ondt til at kunne svinge uden smerter eller at have svært ved at kunne flytte bolden til at være langtslående!