fysioterapi, golf

golffysioterapi

Der er reelt 3 måder at få mere fart i køllen og slå mere lige. Den fysiske del (golf fysioterapi/fitness), den tekniske del (golf træning) og golf fitting (tilpasset udstyr). De fleste spillere investerer deres tid på golftræning/spil og deres penge på udstyr, dog sjældent fitting og golffitness/fysioterapi, hvilket er ærgerligt, da pengene er langt bedre investeret, hvis du også får det fysiske på plads, samt at få udstyret bliver tilpasset til lige præcis dig.

Hvorfor?

En screening viser din krops kunnen i golfsvinget, og den viden gør dine golf lektioner mere effektive. Kombiner med skræddersyet træningsprogram og få de bedste resultater! Dvs. få mere længde, færre smerter og mere glæde ved golf spillet.

Don’t guess, test.

Hvordan?

Et forløb består af en screening hvor mobilitet, stabilitet, balance og power testes, alt sammen i en golf mæssig sammenhæng.

Herfra skræddersyes et træningsprogram til netop dit behov, med fokus på relevante områder og sving fejl. Det sikres i de næste træninger, at du har fuld styr på hvordan du udfører øvelserne, trænings mængde mm. God træning, vejen til bedre fysisk kunnen og færre smerter i golfsvinget begynder her.

De 4 vigtige områder

I den fysiske del af spillet er der 4 vigtige områder: Stabilitet, Mobilitet Balance og Power. De benyttes på følgende måde i et golfsving.

Stabilitet:

Stabiliteten skal sørge for den energi vi får fra jorden/benene ikke går til spilde, samt sørge for vi ikke svajer i hverken tilbage sving eller nedsving, dvs at vi har en stabil base og dermed også undgår skader

Mobilitet:

I et Golfsving opbygges der opspænding i tilbagesving (mobilitet), hvorefter den opspænding skal udnyttes i nedsvinget. Det sker bl.a. ved der opbygges kraft fra benene (styrke) op igennem core muskulaturen (stabiliteten). Denne energi ledes så videre ud i overkrop, arme, hænder og sidste ende køllehovedet. Dvs. mobiliteten skal give noget længde i form af opspænding, samt sørge for vi kan holde nogle gode positioner i golfsvinget, hvor energien bedst benyttes.

Balance:

Balancen hænger lidt sammen med stabiliteten og skaber igen en mere stabil base og en god balance vil medfører færre svingfejl og dermed færre skader, samt at energien bliver brugt optimalt.

Power:

Dette er både styrke og eksplosivitet fra ben, overkrop og arme, der skal skabe kraften, som i sidste ende rammer bolden.

Hvordan opnår golferen bedst dette?

Det er logisk vi ikke alle er ens, og derfor er oplagt at blive screenet af en fag professionel, som en Golf Fysioterapeut eller lignende.

En screening går ud på, en du bliver testet i diverse fysiske golftest, som har til opgave at finde ud af om denne har den mobilitet, stabilitet og styrke som denne har brug for til at kunne udføre et golfsving.

Denne information fra screeningen kan så benyttes til at få lavet et specifikt træningsprogram, der kan få personen til at præstere bedre på golfbanen (slå længere og mere lige), forebygge skader, samt hjælpe dig med at komme sig over en skade.

Informationen fra screeningen, giver også golftræneren vigtig viden, da golftræneren på baggrund af dette, kan få informationer som, hvorfor får en spiller ondt i golfsvinget? Hvorfor kan en spiller have svært ved at udføre diverse bevægelser som golftræneren gerne vil have spilleren til?

En screening giver de rigtige resultater

Ved at blive screenet får spilleren rettet fokus på deres problemer/svagheder og får mulighed for at kunne træne de korrekte øvelser, så de kan blive bedre og dermed i sidste ende også få mere ud af deres golfspil.

Hvis du udfører den korrekte træning, er der altså rig mulighed for at forbedre sig. Men ingen træning eller en træning der ikke er korrekt for dig, vil ikke give dig gode resultater. I praksis ses det ofte, at kvinder, som ofte er smidige, går til yoga og træner flexibilitet, hvor de mangler styrke og stabilitet og det omvendte ses hos mændende.

Så bliv screenet og få den korrekte træning, hvis du vil kunne slå længere og mere lige, hvis du vil kunne spille længere, hvis du vil undgå golf relaterede skader eller komme en  golf relateret skade til livs.

Et eksempel fra JK´s Golf Fysioterapi klinisk praksis:

En klient får ondt i lænden når han spiller golf.

Test viser muskulatur omkring lænd, balde og mave er stærk, men at hofte mobiliteten er meget nedsat i rotationen.

Dvs. i nedsving forsøger han at kompensere for sin manglende bevægelse i hoften, hvilket gør at lænden må på overarbejde gennem det der hedder Early Extension (rejser sig op).

Det havde ført til at slog bolden i en ren block eller en stor hook.

Ved denne viden kunne proen bedre forme svinget, ved at lade venstre fod bevæge sig mere, samt træningen kunne have fokus på hofte mobiliteten, i stedet for at styrke en allerede stærk ryg.

Derfor mit motto: Don´t guess, test!

Lær os bedre at kende!

Jakob Kofod

Jeg er selv golfspiller (hcp +4 ca. og midage landsholdsspiller), og har spillet golf siden jeg var 5 år. Jeg blev uddannet fysioterapeut i januar 2011 og kommer oprindeligt fra Bornholm.

Jeg har taget golfuddanelsen fra TPI (Titleist Performance Institute), både level 1 og level 2 i Fitness, Medical, golf og junior delen, som er de førende inden for golfen og stammer fra USA.
De arbejder ud fra det princip, at golfsvinget og golfspillerens fysiske kunnen hænger sammen. Hvilket vil sige, at hvis du ændrer din mobilitet, stabilitet, power og balance, så det bedre kunne muliggøre, at du kan udføre dit golfsving.

Hvis det fysiske ikke er til at ændre, så kan du arbejde dit golfsving rundt om dine begrænsninger, hvorfor informationen fra screeningen er så vigtig.

Derfor tester jeg først folks mobilitet, stabilitet, styrke og balance – hvorefter et træningsprogram laves og træningen udføres, så den er tilpasser det, som DU lige præcis har brug for. 

Tobias Nørhede

Jeg er selv golfspiller (hcp ca. 10), og har spillet golf siden 2020 og er meget passioneret!

Jeg blev uddannet fysioterapeut i januar 2021 og kommer oprindeligt fra Jylland.

Herudover er jeg uddannet personlig træner og kombinationen mellem Fysioterapi og Personlig træning er meget stærk.

Jeg har også taget TPI level 1 delen, samt mesterlære fra Jakob Kofod for at blive så god som muligt indenfor golf fysioterapien.

Jeg elsker at flytte folk fra at have ondt til at kunne svinge uden smerter eller at have svært ved at kunne flytte bolden til at være langtslående!