fysioterapi, nakkesmerter

Hold i nakken?

Hold i nakken og nakkesmerter er ofte meget smertefuldt. Nogle opstår akut og pludseligt og andre typer er opstået over tid. Er det farligt og hvad kan man gøre ved det? 

Typer af nakkesmerter

Hold i nakken

Det er en pludselig opstået smerte. Den kommer typisk uventet lige imens man løfter noget, drejer hovedet eller falder. Der er egentligt tale om en forstuvning af et lille led i nakken.  

Forestil dig, at du forstuver det midterste led på din pegefinger. I de efterfølgende dage vil det gøre ondt at bøje fingeren. Det samme gør sig gældende for nakken. Du vil derfor have svært ved at dreje hovedet, eller kigge op og ned, i en periode. Heldigvis kan en fysioterapeut hjælpe med smerterne. Dette gør vi primært med akupunktur, forsigtige øvelser, laser og massage.  

Du vil opleve, at du efter hver behandling får det bedre. Du vil også blive god igen hvis du ikke får behandling, men vi kan cutte meget af din smerteperiode med vores behandling. 

Vi behandler også whip-lash (piskesmæld). Her er vi mere forsigtige og tager tingene i et meget mere roligt tempo. 

Konstante nakkesmerter

Det er typisk smerter der kommer og går. Du har ofte haft det igennem lang tid. De primære årsager er: For meget siddende arbejde med pc eller bærbar, for meget kig i telefon eller uhensigtsmæssige stillinger. Det kan også komme ved tungt fysisk arbejde. Smerterne kan også skyldes slidgigt eller aldersbetingede forandringer. Se mere om slidgigt her: Link 

Her vil din fysioterapeut tage en god snak med dig og finde frem til årsagen. Så kan I sammen lægge en plan for behandling og træning. 

Hos Brønshøj Fysioterapi arbejder vi med “Det Gode Forløb”:

  • Undersøgelse og gode råd
  • Behandling og øvelser
  • Træning i trygge rammer – f.eks. holdtræning
  • Selvstændig træning – tilbage til hverdagen

Gør noget ved smerterne en gang for alle

Det er vigtigt, at du beslutter dig for at køre forløbet helt til dørs. Ellers kommer smerterne bare tilbage igen og igen. Vi skal nok gøre vores for at det bliver hyggeligt og sjovt. Vi anbefaler deciderede nakke/skulder-hold til at starte med. Så kan vi senere lave et tilpasser træningsprogram, som du selv kan udføre i centeret. 

Læs mere om nakkesmerter her.

ønsker du at booke tid?